Det hevdes at pandemien har bidratt
til sprang fremover: Fem års digital tilpasning i løpet av 12 måneder.
Blant TIMES fremsyn på utvalgte 100 mest innflytelsesrike virksomheter er kunstig intelligens,
grønt skifte og økt konkurranse i el-bilmarkedet blant områdene som får oppmerksomhet.
Fem års digital tilpasning gjennomført på 12 måneder. Dette
hevder sjefsredaktøren i Time i innledningen til presentasjonen av TIME 100 COMPANIES
i mai utgaven av magasinet. Alt som kunne digitaliseres under pandemien ble digitalisert, fra utdanning
og trening, fra betalingsmidler til biler. Innovasjoner innenfor AI, 5G, nano- og
bioteknologi har sparket i gang det noen kaller den fjerde industrielle
revolusjon. Vi kan se resultatene av dette på flere av verdens børser. Erfaringene
med arbeid fra hjemmekontor har endret manges oppfatning av hvordan «kontorarbeid
bør innrettes i fremtiden. Børsverdien for mange av verdens selskaper har vokst
kraftig til tross for pandemiens virkning på menneskers helse og liv. De rike
er blitt rikere. De fattige har enda mindre. Hver åttende amerikanske husholdning manglet
penger til mat ved siste årsskifte. Ni millioner småbedriftseiere i USA frykter
at virksomhetene deres vil bli avviklet i 2021.
Et nytt samlet avatarunivers? AI-utviklingen er «et-vannskille-øyeblikk» ifølge Jensen Huang som er CEO i Nvidia, et amerikansk selskap som er
storprodusent av halvledere og et av TIME100 selskapene. Han ser for seg et
Metaverse, en virtuell verden som er en digital tvilling av den verdenen vi
lever i, et science fiction konsept som han mener er i ferd med å bli en realitet. Det er
her vi vil være kreative og skape fremtiden. Byer og bygninger i vår verden vil ha «digitale tvillinger»
i dette universet, ifølge Huang. Metaverse som digitalt tredimensjonalt univers
har en historie tilbake fra 1990-tallet. Utviklingen omfatter blant flere
Second Life som ble lansert tidlig på 2000-tallet og da ble en stor hit. Men
omfatter også konsepter som IMVU, Roblox, Altspace VR, Facebook Horizon, Decentraland,
The Sandbox og enda flere. Den som lever får se om Huang får rett. Det vil i
alle fall kreve svært mange Terawatt. Men da, hva så med det grønne skiftet?
Hva så med det grønne skiftet. Time er selvsagt også
opptatt av dette og mange av de 100 selskapene som er trukket frem er tatt med
nettopp for sin etablerte og/eller planlagte innsats for å redusere CO2-utslippene.
Tesla som eksempel innkasserte USD 1,6 milliarder for sin produksjon av
nullutslippsbiler fra andre bilprodusenter som må kjøpe utslippskvoter for
fortsatt å kunne produserer bensin- og dieseldrevne biler. Ikea er med fordi de
har som mål å være klimapositive i 2030. Også Equinor, som eneste norske
selskap, er kommet med på grunn av sin målsetting om å være karbon-nøytral i
2030 og ha null-utslipp i 2050. Equinor skal klare dette fordi de nå går tungt
inn i vindkraft blant annet for å elektrifisere olje- og gass produksjonen. Sara
Menker som er CEO i Gro Intelligence er intervjuet om virksomheten i selskapet
hun har etablert og leder. Dette gjelder også det grønne skiftet. I hennes selskap bruker de kunstig intelligens og maskinlæring for
å lage prognoser og kriseplaner for fremtidige klimarelaterte naturkatastrofer. Et marked i vekst spår mange.
Skjerpet konkurranse om el-bilene. Time besøker også
bilindustrien og ser for seg skjerpet konkurranse i el-bilmarkedet når nå både General
Motors og Volkswagen for alvor satser på elektriske biler. Volkswagen omfatter bilmerkene VW, Audi, Porsche og Skoda m.fl. og er
fortsatt verdens største bilprodusent målt etter omsetning. Konsernet har i sine budsjetter satt av USD 54
milliarder de neste seks årene på å bygge batterifabrikker og ladestasjoner rundt
om i hele Europa. I 2020 solgte Volkswagen 231,600 elektriske biler. Tre ganger
så mange som i 2019. Dette er fortsatt bare halvparten av det antall biler
Tesla solgte i 2020, men Volkswagen planlegger å selge en million el-biler i
2021. Hva så med General Motors. Marry Barra som er sjef for butikken er intervjuet. Hun mener GM er langt fremme når det gjelder utviklingen av selv-kjørende biler. Hun minner om at mange glemmer at GM selger flere biler i USA enn noen andre. GM har nå planer om å investere USD 27 milliarder i utvikling og produksjon av elektriske biler, introdusere 30 nye el-bil-modeller innen 2025 og å avvikle produksjonen av biler med eksosrør innen 2035. Mega SUVen Hummer vil bli introdusert som elektrisk bil i løpet av denne perioden. GM har gjennom markedsundersøkelser lært at har du først sett veien og landskapet fra en stor SUV så er det ikke noe annet som gjelder, uansett hva SUVene betyr for det grønne skiftet.
Dette er bare et meget kort utdrag av det Time og de 100 mest betydningsfulle virksomhetene har å by på tidlig
i mai 2021 for de som vil være forberedt på fremtiden. Originalen anbefales.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar